25 ژوئیه 2023 - مطالعه ی اخیر اثرات حاد رژیم DASH و رژیم غذایی کامل مبتنی بر گیاهان(WFPB[1])  را بر نیاز به انسولین و نشانگرهای قلبی متابولیکی مرتبط در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تحت درمان با انسولین، روشن کرده است.

در مطالعه ی منتشر شده در Diabetes Research and Clinical Practice، محققان دریافتند که هر دو رژیم غذایی گیاهی منجر به تغییرات قابل توجهی در حساسیت به انسولین، نیاز به انسولین و سایر نشانگرهای مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تحت درمان با انسولین می شود.

محققان گزارش دادند: هر دو رژیم WFPB و DASH، که بدون محدودیت کالری یا اندازه ی وعده ی سروینگ مصرف می‌شدند، منجر به کاهش شدید و سریع نیاز به انسولین در میان بیماران ساکن جامعه مبتلا به دیابت نوع 2 تحت درمان با انسولین گردید. طی دو هفته، شرکت‌کنندگان 39 درصد کمتر انسولین مصرف کردند و در عین حال کاهش قابل توجهی در قند خون داشتند.

تحقیقات زیادی در مورد تغییرات دوز انسولین پس از اتخاذ رژیم‌های غذایی گیاهی انجام نشده است. توماس ام کمپبل، و همکارانش از مرکز پزشکی دانشگاه روچستر، در روچستر در نیویورک، یک کارآزمایی متقاطع غیرتصادفی با استفاده از دو رژیم غذایی گیاهی(غذای کامل گیاهی یا WFPB و رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا، یا DASH)انجام دادند. آنها تغییرات حاد نیاز به انسولین و نشانگرهای مرتبط در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تحت درمان با انسولین را ارزیابی کردند.

برای این کارآزمایی 4 هفته‌ای از 15 شرکت‌کننده برای 4 مرحله ی متوالی یک هفته‌ای ثبت‌نام شد: مرحله ی پایه، DASH 1، WFPB، و DASH 2.میزان مصرف هر رژیم غذایی آزاد بود و وعده‌های غذایی به شرکت کنندگان ارائه می‌شد. هر مداخله 7 روز بود. ابتدا رژیم پایه به مدت یک هفته و به دنبال آن رژیمDASH  به مدت 7 روز، سپس یک غذای کامل و گیاهی به مدت 7 روز، و سپس بازگشت به رژیم غذایی DASH به مدت 7 روز دنبال شد.

نویسندگان یافته های زیر را گزارش کردند:

· در مقایسه با شروع تحقیق، مصرف روزانه انسولین به ترتیب 24، 39 و 30 درصد پس ازهفته های DASH 1،WFPB  وDASH 2 ، کاهش یافت.

· مقاومت به انسولین،(HOMA-IR)  49 درصد کمتر و شاخص حساسیت به انسولین در پایان هفته ،WFPB 38درصد افزایش یافت، قبل از این که در طول DASH 2، به سمت مقدار پایه بازگردد.

· کلسترول کل،HDL وLDL، گلوکز ادرار، لپتین و hsCRP در پایان هفته ی WFPB به پایین ترین مقدار خودشان رسیدند، قبل از این که در طول DASH 2 افزایش یابند.

این مطالعه نشان داد که اتخاذ یک رژیم غذایی WFPB یا رژیم DASH می تواند منجر به تغییرات سریع و بزرگ در مقاومت به انسولین، نیاز به انسولین، التهاب و کلسترول شود و تغییرات بیشتر در رژیم غذایی، فواید بیشتری را به همراه دارد.

این مطالعه همچنین نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 پیشرفته‌تر هنوز هم ممکن است به مزایای بزرگ، جامع و سریعی در رابطه با نیازهای دارویی، کنترل قند خون و عوامل خطر قلبی عروقی با تغییر رژیم غذایی خود دست یابند.

محققان نوشتند: این یافته‌ها برای بیماران با انگیزه ای که ممکن است مایل به اتخاذ یک رژیم غذایی گیاهی باشند و در رابطه با کاهش مصرف دارو به راهنمایی نیاز دارند، مناسب است.

آنها نتیجه گیری کردند که این یافته ها پیامدهای مهمی نه تنها برای خطرات سلامت فردی بلکه برای هزینه های مراقبتی دارند. مطالعات اضافی برای ارزیابی پایداری دوام نتایج و تغییرات رفتاری در طول زمان ضروری است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/plant-based-diets-may-help-reduce-insulin-requirement-and-cardiometabolic-markers-in-diabetes-patients-114830

 



[1]whole food, plant-based (WFPB) diet